NOFO operasjonsledelse
NOFO har alltid ett vaktlag tilgjengelig for å mobilisere beredskapssentralen på Forus.
NOFO har 6 vaktlag som rullerer hver uke med vaktoverlevering hver mandag 1200. I vaktlaget inngår personell med kompetanse innen fagområdene beredskapsledelse, logistikk, luft- og sjøoperasjoner, samt plan og miljø.
NOFO Beredskapsleder
Beredskapslederen mobiliserer, koordinerer, og foreslår endringer til aksjonsplan.
Beredskapslederen rapporterer til Aksjonsledelse (AKL) ved operatør.
Beredskapsleder sine oppgaver inkluderer:
- Lede oppstart av beredskapssentral i innledende fase
- Sørge for at beredskapsrommet er klart til aksjon til enhver tid
- Følge opp at bemanning er i henhold til behov til enhver tid
- Sørge for at møteplan blir etablert og fulgt i samarbeid med Aksjonsleder
- Sørge for at riktig bilde av situasjonen er presentert for Aksjonsleder til riktig tid
- Påse at operasjonsledelsen følger Prosess for operasjonsledelse
NOFO Plan og miljø
- Plan og miljø er ansvarlig for å bygge situasjonsbilde, inkludert drivbaner og værprognoser, samt dokumentere all aktivitet i beredskapssentralen
- Plan og miljø er ansvarlige for å skaffe oversikt over ytre miljø og for langtidsplanlegging
NOFO Operasjon
- Er ansvarlig for ledelse av pågående operasjoner samt å bistå med å planlegge for neste operasjonelle periode
- Ansvarlig for utarbeidelse av innsatsordrer og for å koordinere innsats i alle barrierer
- Støtter i oppdateringen av situasjonsbildet
- Gir innspill til Plan og miljø for den neste langsiktige planperioden
NOFO Logistikk
- Ansvarlig for å skaffe fartøy, luftressurser, utstyr, samband/IKT, personell og kjøretøy i henhold til de planer som foreligger. Enheten skal sørge for vedlikehold, reparasjon og erstatning av alle ressurser
- Ansvarlig for at personell er på plass med den infrastrukturen som ligger rundt
- Ansvarlig for å opprettholde lokal depotstruktur og sørge for god infrastruktur på disse
- Ansvarlig for å føre kostnadsoversikt med daglig “burn rate” og prognoser
Felles situasjonsbilde - NOFO Common Operating Picture (COP)
NOFO COP er en webbasert kartløsning som brukes for å bygge et felles situasjonsbilde på tvers av de ulike fag og lokasjoner i en oljevernaksjon.
NOFO COP vil kunne gi ressursoversikter, oljens lokasjon og forventet drift, observasjoner av oljeskadet vilt, SCAT befaringer og annen geografisk informasjon i hendelsen.
Hendelser som krever en utvidet organisasjonsstruktur
I en utvidet organisasjonsstruktur vil en typisk organisering av operasjonsledelsen fremstå som på denne figuren. I tillegg til en styrking av beredskapsleder sin stab, blir alle enhetene, det vil si logistikk, operasjon, plan og miljø også styrket. Det etableres også en økonomi og administrasjonsenhet.