Mobilisering
Forutsetninger for mobilisering omfatter:
- Frigivelsestid for fartøy i stående beredskap
- Responstid overvåkingsfly
- Responstid oljevernfartøy for sleping
- Mobilisering av vaktlag på NOFOs baser
- Responstid tankfartøy
- Transitthastigheter til bruk i analyser
- Mobilisering av kystnære systemer til NOFO base
- Utsetting av utstyr
- Tilgjengelighetsfaktor
Frigivelsestid for fartøy i stående beredskap
Område |
Frigivelsestid |
Gangfart |
Senterposisjon |
Goliat |
4 timer |
14 knop |
N 71o 18’ |
Haltenbanken |
6 timer |
14 knop * |
N 65o 09’ |
Aasta Hansteen |
6 timer |
14 knop* |
N 66o 33' |
Gjøa |
4 timer |
14 knop |
N 61o 15’ |
Tampen |
6 timer |
14 knop * |
N 61o 14’ |
Troll/Oseberg |
6 timer |
14 knop * |
N 60o 45’ |
Sleipner/Utsira Nord |
6 timer |
14 knop * |
N 59o 17’ |
Sleipner/Utsira Sør |
6 timer |
14 knop * |
N 58o 25’ |
Tananger/Yme |
6 timer |
14 knop |
N 57o 49,1’ |
Ekofisk |
6 timer |
14 knop |
N 56o 24’ |
* Equinor oppgir at det i plansammenheng kan legges til grunn en hastighet på 17 knop for disse fartøyene.
* Fartøyene som bekler rollen vil kunne variere, eksempelvis ved avløsning for mannskapsskifte eller nødvendig vedlikehold
For avløser fartøyene gjelder følgende responstider og posisjoner. Her legges den posisjonen som er lengst vekk til grunn for beregningen.
Område | Frigivelsestid | Gangfart | Mest nordlig posisjon | Mest sørlig posisjon |
Avløser Nord Goliat | 4 timer | 14 knop | N 71o 18’ E 022o 15’ |
N 70o 38’ E 023o 36’ |
Avløser Sør | 6 timer | 14 knop* | N 66o 33’ E 007o 36’ |
N 58o 25’ E 001o 52’ |
Responstid overvåkingsfly
2 timer mellom 07-19
4 timer mellom 19-07 og i helger
Responstid droner
24 timer til hvilken som helst av NOFOs baser
Responstid oljevernfartøy for sleping
For Redningsselskapet (RS) legges 2 timer frigivelse til grunn og dertil gangtid til lokasjon for hvert enkelt fartøy.
For andre oljevernfartøy henter en fra NOFO sin pool av oljevernfartøy for sleping. Her legges det til grunn at fartøy vil være tilgjengelig etter 24 timer.
NOFO anbefaler at en legger til grunn maks 6 oljevernfartøy for sleping innen 24 timer og deretter 6 nye oljevernfartøy for sleping innen 48 timer. Oljevernfartøy utover dette vil komme fortløpende.
Responstid oljevernfartøy til sleping Barentshavet
Responstidskrav | Slepefartøy fra |
24 timer | NOFO pool for oljevernfartøy for sleping med avstander fra Hammerfest under 120 nautiske mil |
36 timer | NOFO pool for oljevernfartøy for sleping med avstander fra Hammerfest over 120 nautiske mil |
Under 24 timer | Redningsselskapets fartøy kan benyttes fra utvalgte stasjoner til lokasjoner inntil 120 nautiske mil fra stasjonen |
Kortere responstidskrav enn hva Redningsselskapet kan dekke | Særskilt avtale gjennom NOFO |
Ved bruk av NSSRs fartøy i analyser anbefales det maks å legge til grunn 3 av deres fartøy i en mobiliseringsfase.
Mobilisering av vaktlag på NOFOs baser
Hver base har to vaktlag.
Responstid vaktlag 01 er 3 timer
Responstid vaktlag 02 er 30 timer
2 systemer i beredskap |
Mobiliseringstid |
Merknader |
System 01 |
Innen 10 timer |
Lossing, lasting og klargjøring. NOFO besetning for basens første system er på 3 timers beredskap |
System 01 Sandnessjøen |
Innen 20 timer |
Færre fartøy tilgjengelig fra Sandnessjøen gjør at responstiden er satt til 20 timer. For tiden kun system 01 tilgjengelig fra Sandnessjøen |
System 02 |
Innen 30 timer |
NOFO besetning for basens andre system er på 30 timers beredskap |
Responstid tankfartøy
Tankfartøy vil være tilgjengelig for NOFO gjennom egen avtale med Altera.
NOFO vil under en oljevernaksjon kunne benytte tankfartøyene som mellomlagringsstasjoner for emulsjon.
Responstid Haltenbanken og sørover er innen 36 timer
Responstid Barentshavet innen 72 timer
Transitthastigheter til bruk i analyser
Fartøy | Hastighet |
OR fartøy | 14 knop |
Oljevernfartøy offshore | 10 knop |
Redningsselskapet | 20 knop |
Tankfartøy | 15 knop |
Oljevernfartøy kystnært | 7 knop |
14 knop for OR fartøy er en konservativ tilnærminng, men har vist seg å være en god verdi for planformål. Fartøysspesifikke hastigheter som kan være høyere er basert på operatørenes tilbakemeldinger
Mobilisering av kystnære systemer til NOFO base
Fullt utbygd med 10 kystsystemer | Antall fartøy | Minimum 1 system innen | |
Hammerfest | Innen 48 timer | 16 fartøy* | 48 timer |
Sandnessjøen | Innen 120 timer | 16 fartøy* | 48 timer |
Kristiansund | Innen 120 timer | 16 fartøy* | 48 timer |
Sløvåg | Innen 120 timer | 16 fartøy* | 48 timer |
Stavanger | Innen 120 timer | 16 fartøy* | 48 timer |
* 10 Kystsystem består av 16 fartøy. Hvorav 10 er oppsamlingssystem, 4 er opptakssystem, og 2 er kommando- og støttesystem. Ett komplett kystsystem består av 3 fartøy. | |||
Etter 20 døgn vil alt beredskapsmateriale NOFO har for IGK til bruk i barriere 3 og 4 være tilgjengelig hvor som helst på kysten | |||
Fra Lofoten og sørover vil utstyr og fartøy kunne transporteres til egnede kaier innenfor de oppgitte responstider |
Utsetting av utstyr
Det regnes 1 time for utsetting av oljevernutstyr fra fartøy.
Dette gjelder både for utstyr for mekanisk oppsamling og utstyr for dispergering
Tilgjengelighetsfaktor for fartøy benyttet i beredskap i barriere 1 og 2
Fartøy som benyttes i barriere 1 og 2 har mannskapsskifter, dokkinger, seilingsmønster og forpliktselser for sertifikatopprettholdelse som medfører at de i mindre perioder ikke vil være tilgjengelig som beskrevet i Planverket.
NOFO anbefaler dermed at man i analyser benytter følgende tilgjengelighetsfaktor for beregning av fullt utbygd barriere 1 og 2.
1-4 | systemer | +1 | system |
5-8 | systemer | +2 | system |
9-12 | systemer | +3 | system |
> 12 | systemer | +4 | system |