Mobilisering
Forutsetninger for mobilisering omfatter:
- Frigivelsestid for fartøy i stående beredskap
- Responstid for oljevernfartøy til sleping
- Mobilisering av vaktlag ved NOFOs baser
- Responstid for tankfartøy
- Transitthastigheter til bruk i analyser
- Responstid for overvåkingsfly
- Responstid for droner
- Mobilisering av kystnære systemer til NOFOs baser
- Utsetting av utstyr
- Tilgjengelighetsfaktor
Frigivelsestid for fartøy i stående beredskap
Område |
Frigivelsestid |
Gangfart |
Senterposisjon |
Goliat |
4 timer |
14 knop |
N 71o 18’ |
Aasta Hansteen |
6 timer |
14 knop * |
N 66o 33' |
Haltenbanken |
6 timer |
14 knop * |
N 65o 09’ |
Gjøa |
4 timer |
14 knop |
N 61o 15’ |
Tampen |
6 timer |
14 knop * |
N 61o 14’ |
Troll/Oseberg |
6 timer |
14 knop * |
N 60o 45’ |
Sleipner/Utsira Nord |
6 timer |
14 knop * |
N 59o 17’ |
Sleipner/Utsira Sør |
6 timer |
14 knop * |
N 58o 25’ |
Tananger/Yme |
6 timer |
14 knop |
N 57o 49,1’ |
Ekofisk |
6 timer |
14 knop |
N 56o 24’ |
* Equinor oppgir at det i plansammenheng kan legges til grunn en hastighet på 17 knop for disse fartøyene.
Fartøyene som bekler rollen vil kunne variere, eksempelvis ved avløsning for mannskapsskifte eller nødvendig vedlikehold.
For avløserfartøyene gjelder responstider og posisjoner som i tabellen under. Her legges den posisjonen som er lengst vekk til grunn for beregningen.
Område | Frigivelsestid | Gangfart | Mest nordlig posisjon | Mest sørlig posisjon |
Avløser Nord Goliat | 4 timer | 14 knop | N 71o 18’ E 022o 15’ |
N 70o 38’ E 023o 36’ |
Avløser Sør | 6 timer | 14 knop * | N 66o 33’ E 007o 36’ |
N 58o 25’ E 001o 52’ |
Responstid for oljevernfartøy til sleping
For oljevernfartøy fra Redningsselskapet (RS) legges 2 timers frigivelse til grunn, og dertil gangtid til lokasjon for hvert enkelt fartøy.
For andre oljevernfartøy henter man fra NOFO sin pool av oljevernfartøy til sleping. Her legges det til grunn at fartøy vil være tilgjengelig innen 24 timer.
NOFO anbefaler at man legger til grunn maksimalt 6 oljevernfartøy til sleping innen 24 timer, og deretter 6 nye oljevernfartøy til sleping innen 48 timer. Oljevernfartøy utover dette vil komme fortløpende.
Responstid for oljevernfartøy til sleping i Barentshavet
Responstidskrav | Slepefartøy fra |
36 timer | NOFO-pool for oljevernfartøy til sleping med avstander fra Hammerfest over 120 nautiske mil |
24 timer | NOFO-pool for oljevernfartøy til sleping med avstander fra Hammerfest under 120 nautiske mil |
Under 24 timer | Redningsselskapets fartøy kan benyttes fra utvalgte stasjoner til lokasjoner inntil 120 nautiske mil fra stasjonen |
Kortere responstidskrav enn hva Redningsselskapet kan dekke | Særskilt avtale gjennom NOFO |
Til analyseformål anbefaler NOFO at man begrenser seg til maksimalt 3 fartøy fra Redningsselskapet i en konkret beredskapsløsning.
Mobilisering av vaktlag ved NOFOs baser
Hver base har to vaktlag.
Responstiden for vaktlag 01 er 3 timer
Responstiden for vaktlag 02 er 30 timer
2 systemer i beredskap |
Mobiliseringstid |
Merknader |
System 01 |
Innen 10 timer |
Lossing, lasting og klargjøring. NOFO-besetning for basens første system er på 3 timers beredskap |
System 01 fra Sandnessjøen |
Innen 20 timer |
Færre fartøy tilgjengelig fra Sandnessjøen gjør at responstiden for første system er satt til 20 timer. For tiden kun system 01 tilgjengelig fra Sandnessjøen |
System 02 |
Innen 30 timer |
NOFO-besetning for basens andre system er på 30 timers beredskap |
Responstid for tankfartøy
Tankfartøy vil være tilgjengelig for NOFO gjennom en egen avtale med Altera.
Under en oljevernaksjon vil NOFO kunne benytte tankfartøyene som mellomlagringsstasjoner for emulsjon.
Responstid for Haltenbanken og sørover: innen 36 timer
Responstid for Barentshavet: innen 72 timer
Transitthastigheter til bruk i analyser
Fartøy | Hastighet |
OR-fartøy | 14 knop |
Oljevernfartøy offshore | 10 knop |
Oljevernfartøy fra Redningsselskapet | 20 knop |
Tankfartøy | 15 knop |
Oljevernfartøy kystnært | 7 knop |
14 knop for OR-fartøy er en konservativ tilnærming, men har vist seg å være en god verdi for planformål. Fartøysspesifikke hastigheter som kan være høyere er basert på operatørenes tilbakemeldinger.
Responstid for overvåkingsfly
2 timer mellom 07-19
4 timer mellom 19-07 og i helger
Responstid for droner
24 timer til hvilken som helst av NOFOs baser.
Mobilisering av kystnære systemer til NOFOs baser
Fullt utbygd med 10 kystsystemer | Antall fartøy | Minimum 1 system innen | |
Hammerfest | Innen 48 timer | 16 fartøy* | 48 timer |
Sandnessjøen | Innen 120 timer | 16 fartøy* | 48 timer |
Kristiansund | Innen 120 timer | 16 fartøy* | 48 timer |
Sløvåg | Innen 120 timer | 16 fartøy* | 48 timer |
Stavanger | Innen 120 timer | 16 fartøy* | 48 timer |
* 10 Kystsystem består av 16 fartøy; 10 er oppsamlingssystem, 4 er opptakssystem, og 2 er kommando- og støttesystem. Ett komplett kystsystem består av 3 fartøy. | |||
Etter 20 døgn vil alt beredskapsmateriell NOFO disponerer for InnsatsGruppe Kyst (IGK) til bruk i barriere 3 og 4 være tilgjengelig hvor som helst på norskekysten. | |||
Fra Lofoten og sørover vil utstyr og fartøy kunne transporteres til egnede kaier innenfor de oppgitte responstidene. |
Utsetting av utstyr
Det regnes 1 time for utsetting av oljevernutstyr fra fartøy.
Dette gjelder både for utstyr for mekanisk oppsamling og utstyr for kjemisk dispergering.
Tilgjengelighetsfaktor for fartøy benyttet i beredskap i barriere 1 og 2
Fartøy som benyttes i barriere 1 og 2 har mannskapsskifter, dokkinger, seilingsmønster og forpliktselser for sertifikatopprettholdelse som medfører at de i mindre perioder ikke vil være tilgjengelig som beskrevet i Planverket.
NOFO anbefaler derfor at man i analyser benytter følgende tilgjengelighetsfaktor for beregning av fullt utbygd barriere 1 og 2;
1-4 | systemer | +1 | system |
5-8 | systemer | +2 | system |
9-12 | systemer | +3 | system |
> 12 | systemer | +4 | system |